Monday, June 6, 2011

Subhanallah!

Jazakillah to my dearest sister for sharing with me this precious video which made me cry... I was touched by his speech and truly, AlQuran is our most treasured possession. Whatever happens, I will never live without IT.

NEVER.

Monday, May 23, 2011

Buat permata-permataku...

Assalamualaikum...

Haha, jadi rojak pula blog ni, sekejap BI sekejap BM... Takpelah, ada sesetengah lebih sesuai disampaikan dalam BI, yang lain pula lebih sesuai dalam BM...

hehe... Kenapa tiba-tiba post lagu ni??? Jiwang betul. XD

Jiwang tak jiwang belakang kira... Rasa rindu kepada keluarga yg kini berada di Malaysia.... melimpah ruah, tak dapat nak ditakung dek tempayan yang paling dalam sekalipun...

Abah, Mama, Abang, Kakak, Nenak, Atuk, Maklong dan Paklong... Rindu antum semua!!!!

Besides, this is one of my fav songs~ ;)

Sunday, May 22, 2011

Pray Fajr on TIME!!!

Do you sleep for Akhirah?

One of the major issues of productivity that people face is how many hours should they sleep. Those who love their sleep argue that it’s important to sleep at least 6-8 hours each night for a long healthy life, whilst those on the other side believe that sleep is a waste of time and we should sleep the bare minimum to keep us going.

Recently I’ve started thinking about sleep in a different way which helped me resolve this dilemma; the answer seems to be the intention of sleep; if you’re sleeping for dunya (that is to be completely relaxed at work, home, family and to have a long healthy life), then sleeping would be very important to you and you would ensure that you sleep a minimum of 6-8 hours each night. Sleep will become sacred and the overruling factor in most of your decisions, e.g. Should I wake up for tahajjud or sleep? Sleep! Should I wake up early to work on this important piece of work or sleep? Sleep!

However, if you’re sleeping for akhirah, or sleeping for the sake of Allah (Subhanahu Wa Ta’ala), you’ll be sleeping just enough to give your due right to your body whilst not neglecting the fact that you’re here in this world for a temporary period and you’ll soon return to your Lord. You would try to minimize your sleep so that it doesn’t affect your worship – i.e. if you’re asking yourself whether you should sleep or wake up for tahajjud, you would choose to sleep less, you would choose the akhirah, where you would enjoy eternal rest. And this is the description that Allah (Subhanahu Wa Ta’ala) gives about His slaves:

They used to sleep but little by night [invoking their Lord (Allah) and praying, with fear and hope]. (Adh-Dhariyat, Chapter #51, Verse #17)

Their sides forsake their beds, to invoke their Lord in fear and hope, and they spend (in charity in Allah’s Cause) out of what We have bestowed on them. (As-Sajdah, Chapter #32, Verse #16)

Having said that, I would like to emphasize that giving due right to your body is partof the concept of sleeping for akhirah. This is evident in the hadeeth of Prophet Muhammad (Peace be upon him): (39) Narrated ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al-’As: Allah’s Apostle said, “O ‘Abdullah! Have I not been informed that you fast all the day and stand in prayer all night?” I said, “Yes, O Allah’s Apostle!” He said, “Do not do that! Observe the fast sometimes and also leave them (the fast) at other times; stand up for the prayer at night and also sleep at night. Your body has a right over you, your eyes have a right over you and your wife has a right over you.” (Sahih Bukhari, Book #62, Hadith #127)

Subhan Allah, how balanced and practical is a true Muslim’s way of life! So you should “listen” to your body; some days you may feel energetic and happy to sleep 3-4 hours, and you’ll be fine. However, some days your body will want you to sleep for 6-8 hours whilst not neglecting your obligatory duties such as salah or tending to your parent’s and family’s needs and that’s fine.

Here are some practical tips regarding sleep:


1. Always prepare for sleep, check out ProductiveMuslim’s sleep routine.
2. If you can, have a nap before or after Zhuhr prayer to reduce the amount of sleep you need at night.
3. Record your sleep time over a course of a week to understand your sleep pattern and how to optimize it.

Hope this helps! Have you been thinking about this issue? How did you resolve? What’s your sleep pattern like? And how can you make your sleep for akhira?

-an interesting article from productivemuslim.com

Wednesday, May 4, 2011

Sense of Humor in Islam

A friend of mine once asked me: “Why are Muslims always gloomy?” I was surprised at this, so I asked him how he came to that conclusion, and he explained: “Once I told my friend about a funny thing that happened to me but he told me not to laugh…”

To help answer his query I though it would be useful to draw on the the advice and actions of our beloved Prophet (Peace and blessings be upon him) and look at how he led a balanced life with humour.

A goodly balanced life:
A narration which is apt in reflecting balance in our lives of happiness, is that of Abu Bakr As-Sideeq (May Allah be pleased with him) who met his friend Handhala in the street. Handhala confessed to Abu Bakr that he felt like a hypocrite and explained that when he was with the Prophet (Peace and blessings be upon him) he would remember Allah and the Hereafter; but when he would leave his companionship), he would have his wives, children, and business on his mind, and attend to these matters. Abu Bakr said that he did the same, and so the two companions rushed to the Prophet (Peace and blessings be upon him) and spoke of their situation. The Prophet explained that if their state of mind remains the same in his presence and they are always busy in remembrance of Allah, the angels would be shaking their hands!

At this the Prophet (peace and blessings be upon him) parted some practical advice that some time should be devoted to your family and other affairs, and certain portions of time should be devoted to prayer and other forms of worship.

Smile and have fun!
Many of us have been taught that smiling is a prophetic sunnah as the Prophet himself was constantly seen smiling, and taught us that smiling in the face of our brother is charity. This is a fine example of conduct and his happy nature is reflected again when he (peace and blessings be upon him) raced with his wife ‘Aishah (may Allah be pleased with her) and joked about when ‘Aishah won the first time and he (peace and blessings be upon him) won the next time they raced.

Yes, he was a Prophet (peace and blessing be upon him) who prayed until his feet would swell yet we see in these examples how he was an all-around example for us of leading a life of balance. He would enjoy his friends and family, and having fun with them and even when asked about this by his Companions he replied that he would occasionally joke. The Prophet (peace and blessings be upon him) explained that whilst he did amuse others, he would always say the truth (narrated by Imam Ahmad Ibn Hanbal). This teaches us that we should not lie to have fun and we can relate funny stories, but only true ones and not those which backbite/humiliate others.

Islam came to guide people to the best of character by exerting self-control, so having fun does mean we’re not ‘gloomy’ and seen as ‘miserable’ like my friend at the beginning suggested however there are some protocols, guidelines and limits we should observe when having a sense of humour:

1) Don’t insult anyone by your jokes.
Allah (Subhanahu Wa Ta’ala) says what means: “O you who have believed, let not a people ridicule [another] people; perhaps they may be better than them; nor let women ridicule [other] women; perhaps they may be better than them. And do not insult one another and do not call each other by [offensive] nicknames. Wretched is the name of disobedience after [one’s] faith. And whoever does not repent – then it is those who are the wrongdoers.” (Al-Hujurat 49, Verse 11) This verse reflects the importance of being mindful of what you say even whilst you have a banter and joke with others.


2) Don’t frighten anyone as a joke.
We’ve all played a trick on a friend or two at one point perhaps creeping up on them in the dark, however we should refrain from casting fear into peoples’ hearts. The Prophet (peace and blessings be upon him) said: “It is not lawful to any Muslim to frighten another Muslim.” (Ibn Hajar)

3) Don’t lie to make people laugh
Sometimes, in our attempts to humour others one can fall into the trap of shaytan by exaggerating or telling false tales however we should remember it is forbidden to lie in Islam. The Prophet (peace and blessings be upon him) instructed us to be truthful in making people laugh.

4) Don’t joke or laugh excessively
Unfortunately we are often culprit to this type of behaviour in a world which teaches us to ‘live in the moment’ however we can be so excessive in our laughter or joking that we lose sight of reality. I am not suggesting one should not have a laugh, but to avoid losing focus of the fact that this life is temporal and ultimate joy is in the Hereafter. Excessive laughter also hardens the heart and whilst it’s not forbidden to be happy, cheerful, or joyous and have a good time – remember your elation should be in moderation.

5) The best laugh is a big smile
Is a principle that can be derived from the Prophetic seerah. And as we have been taught in many ahadith that we should: ”Never disdain a good act even a small one, even if meeting a friend of yours with a smiling face” (Muslim) So next time your caught with a frowning face, embrace the sunnah and smile!

-article taken from productivemuslim.com-

Thursday, April 28, 2011

Mutmainnah dan kisah nafsu

Usai maghrib, Mutmainnah mengesat air mata. Betapa deras ia mengalir sementelahan hatinya semakin tegang menghitung khilaf yang dilakukan sehari-hari. Sedar mahupun separa sedar. Bukan dengan Sang Khaliq sahaja, bahkan dengan ciptaan-Nya juga. Bukan dia tidak pernah menyesal suatu ketika dulu. Dia pernah! Tapi, dia tersungkur lagi..

Air jernih menyelusuri pipi. Dibiarkannya sahaja. Perempuan dan air mata ibarat sahabat sejati. Wudhu' itu ikatannya. Itu kata ibu Mutmainnah. Lantas, Mushaf 'Uthmani digapainya. Sudah seminggu dia tidak menyentuh kitab suci itu lantaran telah dilarang oleh Allah kepada kaumnya agar tidak menyentuh dan membaca kalam itu untuk suatu tempoh tertentu. Walaupun pada hakikatnya teman-temannya sering mengingatkan, jangan lupa zikir itu masih ada. Setiap langkah kamu ke dewan kuliah, pulang ke bilik, mahu ke mana-mana sahaja, lidah kamu masih tidak dihijabkan untuk menyebut nama-Nya, puji agung-Nya.

Mutmainnah akui itu semua tetapi tatkala bibir mula bergerak-gerak, pasti Syaitan mula memadam ingatan dan mengalihkan pandangannya.

"Mutmainnah, cuba lihat sana! Baiknya lelaki itu kan? Jalan tak pandang perempuan pun."
"Mutmainnah, tak payah la terkumat-kamit macam tu.. Nanti orang ingat kamu sewel pula"
"Mutmainnah...ini"
"Mutmainnah...itu.."

"Aku memohon ampun dari-Mu ya Allah!" Mukanya diraup entah buat ke berapa kali. Jutaan penyesalan dilontarkan untuk mendambakan keampunan Tuannya.

Tenang, diam, dan dengan perlahan-lahan dia menyelak halaman yang ditanda minggu lepas.

Ayat 125 dari surah al-An'am dibacanya dengan tartil, kemudian disambung pula dengan ayat 126. Dia berhenti seketika, bagaikan ada magnet yang menariknya untuk mentadabbur ayat tersebut. Terjemahan dibuka dan diteliti maknanya..

"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. Dan inilah jalan Tuhanmu; (jalan) yang lurus. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan ayat-ayat (Kami) kepada orang-orang yang mengambil pelajaran."

Air matanya lebat lagi. Tanda kesyukuran kerana tatkala bergelumang dengan karat-karat dunia, dia masih layak untuk dipimpin bagi menerima taufiq-Nya. Dia tidak memandang ke belakang lagi. Dia dahaga! Dia lapar! Dia rakus menyantap hidayah Allah yang mencurah-curah jatuh seolah-olah cuba untuk menyucikan hatinya yang sering berbolak-balik itu.

"Kalau benar aku sentiasa mohon untuk berlindung dengan Allah dari syaitan, kenapalah aku masih terdorong untuk menghampiri lereng-lereng dosa ni?" Mutmainnah terfikir lagi selepas menamatkan bacaannya pada malam itu. Mushaf biru itu disimpan kembali ke tempat asal. Dengan seragam putih yang masih tersarung, dia ingin mengisi malam-malam bercahaya itu dengan muhasabah.

Dia teringat kembali buku yang pernah dibacanya suatu ketika dulu, 'Personaliti Wanita Yang Disayangi Allah & Rasul'. Buku itulah yang menjadi hadiah hari lahirnya yang ke-22 oleh kakaknya, Mardhiyah..

Wanita itu banyaknya nafsu 90 peratus manakala akalnya 10 peratus sahaja. Tetapi berbeza bagi sang laki-laki, 90 peratus itu akalnya tetapi nafsunya 10 peratus sahaja.

Maka beruntunglah bagi si wanita kerana telah dianugerahkan sang laki-laki sebagai pemimpinnya, kerana sang laki-laki itu banyak akalnya yang mampu mendidik dan menunduk nafsu si wanita tersebut.

"Eh.. betul ke wanita ada banyak nafsu. Aku tengok zaman sekarang lelaki yang berlebihan nafsunya dari wanita." Desis hati kecilnya ketika itu.

Lantas, malam khamis tiga minggu lalu yang menjadi kebiasaan untuk Mutmainnah dan akhawat lain untuk menerima tarbiah dari naqibah mereka tidak dipersia-siakannya.

"Kak Aishah, kenapa Allah bagi kaum kita ni banyak nafsu?"

"Oh.. kaya la kita ada banyak nafsu.. hehe" Kak Aishah cuba berseloroh memulakan muqaddimah.

"Ala akak ni.. takkan nak bergelar jutawan nafsu pulak.. mentang-mentang baru balik Seminar Pengurusan Kewangan dan Keusahawanan minggu lepas ye.." Mutmainnah menyakat naqibahnya itu kembali.

Seronok. Antara mereka tiada jurang. Walaupun bergelar seorang naqibah yang sudah berkahwin dan berkerjaya pula sebagai seorang jurutera, Kak Aishah tidak pernah meletakkan jurang yang tinggi antara dia dan mad'unya.. Uslub tarbiyah yang menarik barangkali.

"Begini Ina, sebenarnya dalam dunia ni, nafsu ada tujuh peringkat.. dan bukan semua nafsu yang Allah cipta itu tidak bagus.." Kak Aishah menarik nafas panjang sebelum meneruskan bicaranya...

"Nafsu pertama ialah Ammarah iaitu bagi mereka yang sentiasa menghampiri maksiat, terlalu gembira bila mendapat nikmat, dan terus berputus asa apbila diuji. Mereka tidak sedih dan tidak akan menyesal jika berada di dalam maksiat dan kejahatan."

"Contohnya kak?", sampuk mereka tidak sabar.

"Contohnya?? Emm.. macam ni.. Seorang wanita yang mengaku Islam tetapi bangga apabila tidak menutup aurat. Dia tahu hukum menutup aurat itu wajib tetapi tidak pernah berasa berdosa apabila tidak memakai tudung atau apabila memakai pakaian jarang.."

"Yang kedua, nafsu Lawwamah iaitu bagi mereka yang kadang-kadang terjebak dengan dosa tetapi sering menyesal dengan perbuatannya itu. Dia sentiasa berusaha untuk berubah tetapi kadang-kadang tidak dapat mengelak godaan syaitan. Kadang-kadang, manusia bernafsu Lawwamah ni akan terdetik di dalam hati mereka untuk berasa riya' apabila melakukan sesuatu kebaikan."

"Kak, macam mana nak elak nafsu Lawwamah ni ek?" soal mereka lagi.

"Mujahadatunnafs! Jihad melawan nafsu. Sebenarnya, nafsu jahat dan Iman sering berlumba-lumba untuk memenangi kita. Kita manusia, siap berakal lagi! Maka, pergunakanlah akal pemberian Allah ini dengan cara yang paling waras."

"Terima kasih kak... ok, sila sambung lagi.. ehe".

"Ye baik cik adik... nafsu ketiga ialah Mulhimah. Peringkat ini boleh dicapai apabila manusia tu dapat melawan nafsu Lawwamahnya dengan bersungguh-sungguh untuk menyucikan hati. Biasanya, mereka ini memiliki sifat takut, syukur dan bertawakkal kepada Allah yang sebenar-benar... bukan hanya enak melafazkan kalimah syukur dan tawakkal di mulut sahaja. Taubat mereka pun merupakan sebenar-benar taubat. Bukan on off macam tu je.."

"Martabat seterusnya ialah nafsu Mutmainnah iaitu peringkat nafsu yang pertama yang diredhai Allah s.w.t. dan layak memasuki Syurga-Nya", kak Aishah berhenti seketika.. mengambil nafas barangkali... fikir Mutmainnah yang masih tersengih-sengih tatkala namanya disebut sebagai salah satu peringkat nafsu yang layak ke Syurga.

"Orang yang memiliki nafsu Mutmainnah ni memiliki sifat pemurah yang amat sangat. Wang di tangan mereka tidak pernah lekat kerana kerapnya bersedekah. Mereka juga kuat beribadah dan memiliki taqwa yang sebenar iaitu takut dan harap."

Oh.. sesungguhnya nama tidak dapat mewarisi peringkat nafsu! huhu.. Mutmainnah hanya mampu mendengus di dalam hati. Dia masih ingat lagi kisah 'Takut & Harap Saidina Umar' yang mana apabila ditanyakan oleh Rasulullah s.a.w..

"Hai Umar, apa yang kamu maksudkan dengan TAQWA?"

Jawab Umar "TAKUT dan HARAP... iaitu aku takut jika semua manusia layak ke Syurga kecuali aku dan andaikata jika seorang saja manusia yang layak ke Syurga, aku berharap itulah aku."

"Ok.. nak sambung lagi ke?" Kak Aishah memecahkan kesunyian yang menyelubungi mereka sebentar tadi..

"Nak.. nak.." Nusaibah, sahabat mereka dari Baling, Kedah cepat-cepat menjawab. Fuh, bersemangat.

"Seterusnya ialah nafsu Radhiah. Mereka yang berjaya sampai ke peringkat nafsu ini mempunyai hubungan dengan Allah yang dekat. Mereka mengenali zat-zat Allah dengan kenal yang sebenar-benarnya. Yang paling hebat, mereka tidak pernah takut akan bala dan tidak tahu gembira pada nikmat, yang mereka kenal ialah keampunan dan redha Allah sahaja."

"Oh.. ini macam tahap wali-wali Allah la ni ye kak?"

"Ya.. selain itu wali-wali Allah ini dianugerahkan dengan kelebihan memiliki firasat yang tinggi." Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang mafhumnya :

"Takutilah akan firasat orang mukmin, sesungguhnya mereka melihat dengan nur [petunjuk] Allah s.w.t.. [riwayat At-Termizi]

"oh.. macam tu rupanya.." sampuk Anisa, teman sehalaqah mereka juga.

"Ok.. Akak sambung sikit lagi ye.. Dua saja lagi.. akak cuba ringkaskan. Yang keenam ialah nafsu Mardhiyah, iaitu orang yang memiliki peringkat nafsu ini mempunyai hati dan jiwa yang benar-benar sebati dengan Allah s.w.t. dan yang paling seronok, setiap perbuatan mereka pasti Allah telah redha.. seronok kan?"

"Ha'ah.. seronoknya kalau setiap amal kita confirm and confidence je Allah redha.."

"Conclusion, buat yang Allah suruh, tinggal yang Allah larang! Hoho.. seronok je akak cakap macam ni kan?.. Payah nak buat tu dik, payah..! sebab tu la, kita diberi peluang untuk istighfar. Leka dan terus memohon ampun. It is the best formula!"

"Dan yang last ialah nafsu Kamilah, peringkat yang hanya mampu diperoleh oleh para Rasul, para Nabi dan wali Allah. Betapa hebatnya mereka, setiap detik amal di dalam kehidupan mereka hanya Allah tujuannya. Tiada dunia dan segala isinya. SubhanaLlah!"

"Fuh.. semput akak nak habiskan semua peringkat nafsu tu... ok, semua dapat dan faham?"

"Dapat kak.." jawab mereka serentak.

"Ha.. good girls! Sekarang, akak nak kamu semua nilai balik nafsu masing-masing di peringkat mana. Muhasabah itu mesti! Ingat, penciptaan nafsu oleh Allah s.w.t. itu cantik. Ada nafsu yang baik dan jahat. Jadi, tak boleh nak pertikaikan lagi kenapa wanita tu ada banyak nafsu sebab kalau dia pandai menundukkan nafsunya, insya-Allah akal dan nafsu tu akan berjalan seiring.."

"Lagi satu, walaupun nafsu yang baik tu seolah-olah payah untuk kita nak dapat, tetapi kita tidak boleh putus asa. Contohnya, kalau Ina nak dapatkan peringkat nafsu Mutmainnah tu, kena jihad lebih la ye sayang.."

"Err.. hehe.. InsyaAllah kak!" Tersengih-sengih Mutmainnah. Macam tahu-tahu je aku tengah terfikir tentang tahap nafsu tu.

Kata-kata itu masih terngiang-ngiang sampai malam ini. Ya, mungkin aku terlalu mengikut nafsu yang kurang baik menyebabkan aku terjebak untuk melakukan dosa-dosa kepada Allah. Mungkin bagi mereka di luar sana, khilaf yang dilakukannya itu sekadar dosa-dosa kecil yang boleh diampunkan Allah bila-bila masa. Tetapi tidak bagi Mutmainnah, selagi mana tindakannya itu bakal menghantar kakinya untuk selangkah ke neraka, dia tidak tega untuk terus berasa bersalah!

Hurm.. alhamduliLlah, jiwa aku makin damai sekarang. Aku tahu Allah sayang pada aku. Moga hijrah aku kali ini lebih bererti. Aku yakin dengan izin Allah! Mutmainnah sudah mampu tersenyum. Malam 10 Muharam 1432 hijrah ini amat bermakna baginya. Dia telah menemui erti hijrah yang sebenar-benarnya. Esok, hari asyura..insya-Allah, dia akan berpuasa sebagaimana disunatkan berpuasa. Sabda Rasulullah s.a.w.:

Puasa 'Asyura akan menghapuskan dosa setahun yang lalu. [riwayat Imam Muslim]

Moga Allah terima taubat hamba-hamba yang suka meminta-minta tetapi tidak pernah lupa untuk bersyukur pada-Nya! Ameeenn..

-Artikel Iluvislam.com

Cinta dan Iman

“Cinta tu kena la dibina atas dasar keimanan. Jangan cinta mengawal keimanan kita. Tetapi keimanan kita yang mengawal cinta”